Religieuze Rondreizen
Hoewel slechts een zeer gering aantal Japanners zichzelf als "religieus" beschouwt, staat heel Japan vol met heilige bergen, bezielde bomen en getrouwde rotsen. Vrijwel iedereen bezoekt zowel shinto heiligdommen als boeddhistische tempels, biddend voor geluk in het hiernumaals en hiernamaals. Het grote verschil met onze georganiseerde (mono-theïstische) religies is dat het hier draait om het individu. Men gaat niet als gemeenschap, maar alleen, met een vriend of familielid, of heel misschien een "geloofsgroepje". Tempeldiensten worden persoonlijk aangevraagd en vooral in privé sfeer uitgevoerd. De eigen ervaring staat centraal - net als bij Japan-Gids.
Toch gaan dit soort bezoekjes hand in hand met toerisme. Doordat tochten voor religieuze doeleinden een uitzondering vormden op het binnenlandse reisverbod in de 17e eeuw, groeide de populariteit van bedevaartsoorden destijds in rap tempo. Met name genummerde reeksen van tempels (7, 33, 88) zijn nog steeds een populaire vorm van traditioneel en hedendaags pelgrimage, waar zelfs de OV bedrijven reclame voor maken. Verdiep u ook in deze wonderlijke tradities, en vind voor alles een amulet.
INARI
DUIZEND RODE POORTJES
In elke streek van Japan, van afgelegen akker tot stadshart, vindt men heiligdommen gewijd aan de kami (geest / godheid) Inari; god en godin van de rijst, de oogst, welvaart en geluk. Het is een buitengewoon goed vertegenwoordigde en verrassend diverse entiteit binnen het pantheon van shintō, Japans "inheemse" natuurreligie. Inari wordt aanbeden onder verschillende namen, maar ten minste één ding hebben ze gemeen: het gebruik van de Vos als boodschapper. Een notoire gedaanteverwisselaar... Maar shintō kent acht miljoen (een uitdrukking voor 'ontelbaar') kami! We mogen dus de oergoden Izanami en Izanagi niet vergeten, of de mythische voorouder van het keizerlijk huis; zonnegodin Amaterasu. En wat te denken van Hachiman, de krijgersgodheid en beschermer van alle samurai, de wilde stormgod Susano-o, of de patroonheilige van kalligrafen en studenten, Tenjin? Kami zijn overal.
Op deze reis komt u langs verschillende regionale centra van Shintō verering, met uiteenlopende specialiteiten op het gebied van wensen en wonderen. Uiteraard zal hét beroemdste shintō heiligdom - Fushimi Inari Taisha - niet ontbreken.
DAINICHI
BOEDDHA'S & BODHISATTVA'S
Een groeiend aantal mensen hebben tegenwoordig uit interesse in boeddhistische dingen een boeddhabeeldje in huis - al dan niet in de wetenschap wie het voorstelt. Een groeiend aantal mensen voelt zich ook aangetrokken tot boeddhistisch denken en een daarbij passende levenswijze. Of u nu één van bovenstaande bent of zich juist afvraagt wat die anderen daar nou eigenlijk in zien, deze verhelderende tour biedt u een boeiende blik op de eigenschappen en eigenaardigheden van het Boeddhisme zoals zich dat in Japan heeft ontwikkeld. Volg uw gids van Fukuoka tot Morioka, bezoek tempels van diverse stromingen* en leer meer over hoe je een "echte" Boeddha onderscheid van een bodhisattva, wijsheidskoning, geluksgod, of verheven monnik. Verlichting en verlossing van de eeuwige wedergeboorte niet inbegrepen.
* D.w.z. heiligdommen behorend tot klassieke scholen zoals Kegon, de esoterische en eclectische stijl van Tendai en Shingon, het populistische Jōdo, incl. de afsplitsing; Jōdo-shinshū, en vanzelfsprekend zullen we Sōtō en Rinzai (oftewel "Zen") boeddhisme niet overslaan.
ZEN
MEER DAN MEDITATIE
Iedereen heeft er inmiddels wel van gehoord. Tijdschriften staan vol met advertenties voor producten en diensten die ons en ons hele huis of leven even "helemaal zen" beloven te maken. Maar waar komt dit alles vandaan? Deze reis neemt u in vogelvlucht mee door de rijke geschiedenis van de oorspronkelijk Chinese school, die in de 12e eeuw een soort Japanse Stoïcijnse beweging werd. Ontdek de waarden van de samurai en wat Japanners zelf "zen" vinden, van de serene pracht van Werelderfgoed in Kyoto tot het bruisende hedendaagse leven in Tokyo's tempels. Natuurlijk hoort hierbij ook het bijwonen van een ceremonie of het meedoen met een meditatie in een bergklooster. Iets minder dol op tempels, maar toch wel zin om "zen" te zijn? Bewandel dan eens één van de andere wegen naar het spontane Inzicht:
sadō, "Weg van de Thee" - theeceremonie
shodō, "Weg van het Schrift" - kalligrafie
kadō, "Weg van de Bloem" - bloemschikkunst
HENRO
IN DE VOETSPOREN VAN DE MEESTER
Één van de oudste en zonder twijfel de bekendste pelgrimstocht in Japan is de "88 Tempels Tocht" op het eiland Shikoku. In tegenstelling tot het merendeel van 's werelds religieuze routes, is dit een cirkel: na 1200km tot 1400km eindig je waar je begint. Rijstvelden, stranden, bergpaden, dorpen en steden (en niet te vergeten; kilometers asfalt) vormen de spiegels voor onze zelfreflectie. De pelgrimage ontstond ongeveer 1200 jaar geleden, in navolging van de monnik Kūkai; stichter van het Shingon ("Ware Woord") Boeddhisme. Hij was ervan overtuigd dat men binnen de duur van één leven verlichting kon bereiken. Zelfs vrouwen.* Veel pelgrims verblijven voor en/of na hun tocht in één van de vele tempels op de berg Kōya, waar ook het mausoleum van deze stichter ligt. Het licht van duizend lantaarns, de geur van wierook, en de bezigheid van de tempel harmoniseert met de schemer en stilte in het omringende bos, waar de enorme, statige bomen en eeuwenoude graven het een mystieke sfeer geven.
* (in die tijd een vooruitstrevend idee)